"Pekári, cukrári a cestovinári zažili v roku 2022 vôbec najťažší rok
od vzniku samostatnej SR. Štát nás nijako nepodporil a bol doslova slepý
a hluchý. Sme však z dobrého cesta, a preto sme sa nevzdali a bojujeme
za našich viac ako 12.200 zamestnancov a milióny slovenských
spotrebiteľov ďalej. Nebudeme však akceptovať žiadne vysávanie našich
rozpočtov špekulatívnymi praktikami dodávateľov energií, nenásytnými
obchodnými reťazcami či populistickými návrhmi politikov," povedal Lapšanský.
Príkladom populistickej politickej aktivity je podľa neho aj akcia
ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Samuela Vlčana s obchodnými
reťazcami. Agrorezort síce s nimi 17. marca uzavrel dohodu o
zastropovaní pultových cien vybraných výrobkov (protiinflačná garancia)
na dobu troch mesiacov, počas posledných dní pred podpisom dohody však
pekári zaznamenali neodôvodnené zdraženie ich výrobkov na pultoch
viacerých zahraničných reťazcov dosahujúce takmer 10 %.
Podčiarkol, že sa tak dialo dokonca aj len jeden deň pred piatkovou
tlačovou konferenciou. Dokonca išlo vo viacerých sieťach o rovnaké
zdraženie identického pekárskeho sortimentu, čo môže vytvárať podozrenie
z kartelovej dohody a toto konanie by mal preveriť Protimonopolný úrad
SR. Agrorezort tak zabezpečil dočasné zamrazenie zvýšených cien, ktorými
si tesne pred uzavretím dohody zabezpečili reťazce ďalšie zvýšenie
svojich ziskov.
Lapšanský zdôraznil, že sektor pekárov, cukrárov a cestovinárov po dvoch
rokoch pandémie nemá žiadnu schopnosť absorbovať zvýšenie nákladov, a
preto musí každý rast vstupov premietať do odbytových cien. Stovky
členov zväzu preto veľmi pozorne sledujú aktivity poverenej vlády aj
poslancov Národnej rady SR. V prípade, že dôjde k ďalšiemu zhoršeniu
podnikateľského prostredia alebo neoprávnenému nátlaku na potravinárov,
sú pripravení prehodnotiť štrajkovú pohotovosť, v ktorej sa stále
nachádzajú.
Upozornil, že najbližšie zdražovanie spotrebiteľov pritom čaká už k 1.
júlu, keď nadobudnú účinnosť zvýšené príplatky za prácu v noci, cez
víkendy a sviatky. Až 80 % práce chlebového odvetvia sa totiž realizuje
práve v tomto období.
"Slovenskí pekári, cukrári a cestovinári upozorňujú spotrebiteľov, že
ak sa ceny potravín stanú témou predvolebného boja a politici začnú
voličom ťahať pod nos medové motúzy vo forme memoránd či populistických
návrhov s dosahmi na náš sektor, nenecháme si to pre seba a budeme
ukazovať verejnosti konkrétnych patrónov týchto opatrení. Veríme, že
voliči sa radi dozvedia, komu poďakovať za drahší chlebík," dodal Lapšanský.